خانه > اخبار وبلاگي, عمومي > كپي راست به سبك ايراني !!!

كپي راست به سبك ايراني !!!

شايد بارها براي شما كه وبلاگ نويسيد پيش آمده باشد مطلبي را به وبلاگ خود پست كرده ايد و پس از مدتي همان را بدون كم و زياد در يك وبلاگ ديگر مي بينيد حال حساب كنيد براي نوشتن اين مطلب چقدر فسفر سوزي كرده و زحمت كشيده ايد .

امروزه در تمام زمينه ها رعايت حقوق معنوي يا همان كپي رايت به يك قانون تبديل شده كه تخلف از آن داراي عواقب و جريمه هاي مالي سنگين مي باشد و به هر حال در بين كشورها رعايت آن يك بايد قانوني واخلاقي است اما در ايران …

در ايران مسئله كمي تا قسمتي متفاوت است و بالاخره ما ايراني ها ( جسارت نباشه كلي گويي است ) در اكثرزمينه ها اسلوب وشيوه خود را داريم مانند خودروي ملي ،اينترنت ملي ، تيم ملي و… حال در زمينه رعايت كپي رايت 0 ايراني آن كپي راست !!) گويا برخي شيوه خاص خود را دارند مثلا همين چند روز پيش خواستم ببينم چه كساني به من لينك دادند و يا مطالب وبلاگم در موتورهاي جستجو از چه وضعيتي برخوردارند كه به نتايج جالبي رسيدم و متاسفانه شاهد استفاده مطالب وبلاگ من در وبلاگ هاي جديدالتاسيس بدون عايت حق معنوي ناشر يا نويسنده بودم كه به چند مورد ازاين كپي رايت به سبك وطني اشاره مي كنم:

يكي از وبلاگ ها كه خود را وبلاگي در زمينه آي تي واينترنت معرفي كرده بود گويا لينكدوني يا خبرخوان وبلاگ هاي آي تي بود و در آن مملوبود از مطالب بچه هاي وبلاگ نويس مانند نويد كاشاني ، سعيد زبردست و همين آي تي بلاگ اما با اين تفاوت كه تمام مطالب آن بدون منبع بود و اصلا منبع آن خود نويسنده وبلاگ بود.

يكي ديگر كه بطور ناشيانه تمام سورس هاي html مطالب وبلاگم را در بلاگ خود paste كرده بود به طوري كه در آن قادر بوديد نظر خوانندگان آي تي بلاگ را هم بخوانيد.

اما نوع جالب ديگر كه كمي از وجدان درد صاحب وبلاگ مي كاهد نوشتن عنوان باتشكر از آي تي بلاگ ويا منبع : آي تي بلاگ است بدون درج لينك و آدرس url حالا خواننده از كجا مي خواهد بداند اين آي تي بلاگ چيه كه صاحب وبلاگ به خاطر اين مطلب ازش تشكر كرده سردرگم مي شود!!!!

خوب به هر حال نمي شود كاري كرد اما خواستم دينم رو ادا كرده باشم و راه ورسم صحيح رعايت كپي رايت را براي دوستان وبلاگ نويس كه تازه به اين وادي آمده اند بنويسم تا بعدها با مشكلات وجدان دردي روبرو نشوند :

اگر از مطلب مورد نظر وبلاگ ديگري يك كپي پيست جانانه گرفته ايد بهتر است در آخر پست لينك كامل مطلب مورد استفاده را درج كنيد به همراه نام وبلاگ ونويسنده ( هر چند بايد قبل از استفاده حتما از نويسنده آن اجازه گرفته باشيد ) اما اگر از مطلب فوق و يا چندين مطلب در همين زمينه براي نوشتن مطلبي كمك گرفته ايد باز هم مي بايست در آخر متن به مطلب هاي مورد استفاده با لينك رفرنس دهيد تا خواننده وبلاگ بتواند از ديگر مطالب هم استفاده نمايد.

البته رعايت كپي رايت نياز مند قانون مداري در اين زمينه و ضمانت اجراست كه خوب البته راه درازي در پيش است اما به وبلاگ نويسان عزيز كه تازه به جرعه بلاگران پيوسته اندتوصيه مي كنم حتما به رعايت كپي رايت پايبند باشند اگر واقعا مي خواهند وبلاگ نويس شوند و وبلاگ نويس بمانند چون مطمئنا خوانندگان وبلاگ اگر روزي متوجه كپي برداري مطالب وبلاگ شوند ديگر به چشم يك بلاگر به شما نگاه نخواهند كرد و مانند چين ( عليه لعنة ) يك كپي كار منفور خواهيد شد كه ديگر خواننده اي براي وبلاگ خود نخواهيد يافت .

اميدوارم در اين دنياي مجازي براي هم احترام قائل شويم وحقوق يكديگر را زير پا نگذاريم تا همه از محيطي سبز وزيبا برخوردار شويم.

البته اين كپي كاري ها را وبلاگ نويسان مي توانند به فال نيك بگيرند و آن را جزو راههاي پشتيبان گيري از وبلاگ خود بشمارند.؟؟!!!

 

پي نوشت : اين هم نمونه اش :  http://meysamit.blogfa.com/post-11.aspx

  1. دسامبر 19, 2007 در 8:31 ب.ظ.

    البته اين كپي كاري ها را وبلاگ نويسان مي توانند به فال نيك بگيرند و آن را جزو راههاي پشتيبان گيري از وبلاگ خود بشمارند.؟؟!!

    :=))
    آره والله! این همه زحمت میکشن مطالبتون رو مفتی نگه می دارن دو قورت و نیمتون هم باقیه!!! 😀

  2. دسامبر 20, 2007 در 4:20 ق.ظ.

    به خاطر اينكه ما ايراني ها يد طولاني در جعل و كپي داريم

  3. دسامبر 20, 2007 در 11:46 ق.ظ.

    من که سعی می کنم همیشه رعایت کنم!
    حرف دل خیلی هارو گفتی

  4. دسامبر 20, 2007 در 3:23 ب.ظ.

    یکی از مطالب بنده هم در بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها بودن ذکر منبع منتشر شده بود که اوایل پست خودم در صدر نتایج گوگل قرار داشت ولی پس از دو روز صفحه اول نتایج به کپی های این مطلب اختصاص پیدا کرده بود.
    هر چند من زیاد ناراحت نشدم چون قصد من اطلاع رسانی بود که به هدفم رسیدم.

  5. دسامبر 20, 2007 در 8:41 ب.ظ.

    هی! جانا! سخن از زبان ما می‌گویی … هی
    (جمله فوق با لحنی سرشار از غم و غصه و شکست عشقی و سایر معضلات این‌چنین خوانده شود که همچین احساس کنی داری از درد و غم و رنج زمانه، له می‌شی)

  6. دسامبر 21, 2007 در 4:47 ق.ظ.

    خیلی ممنون از مطلبت.واقعا یکی حرف دل ما رو زد.حالا یه نوع دیگه ذکر از منبع وجود داره و اونم اینه که طرف آدرس اشتباهی رو لینک می کنه.دیگه آدم حرصش در میاد

  7. From Tehran, with love!
    دسامبر 21, 2007 در 6:27 ق.ظ.

    😀
    مریم راست میگه! برای منم پیش اومده …ولی روم نشد بگم لینکمو درست کنن!

  8. دسامبر 21, 2007 در 4:13 ب.ظ.

    اره راست می گی باهات موافقم خود منم در ابتدای کار زیاد کپی کاری می کردم ، البته امروز با خود کپی مشکلی ندارم ولی منبع رو هم ذکر می کنم نمی دونم شاید به فرهنگ کپی رایت دارم می رسم ، امیدوارم هممون روزی بهش برسیم

  9. parsanik
    دسامبر 21, 2007 در 9:58 ب.ظ.

    سلام … آقا حرف دل همه ما بود … جالبه این که من یه مدتی توی پارسی بلاگ که می نوشتم یکی با همون متن من که خودم هم برگزیده شده بودم … برگزیده شد …. به این تابلویی!!!!!
    موفق باشید ….

  10. macromediax
    دسامبر 22, 2007 در 10:10 ب.ظ.

    اگر فکر کردی ایرانی جماعت کپی رایت رو یه روزی درک میکنه ، دنبال همونی که یافت نشده ، جسته اند اونا !

  11. دسامبر 23, 2007 در 2:54 ب.ظ.

    به مطلب شما لينک دادم.

  12. ژانویه 3, 2008 در 1:52 ب.ظ.

    بنام خدا

    ۱- کاملاً با شما موافقم
    ۲- بچه هستند جان من. اشکالی نداره. دو روز با اینترنت آشنا شدن و می‌خوان سرگرم باشن. من توصیه می‌کنم یکی از این وبلاگ‌ها رو پیگیر بشید (بشیم) و ببینیم تا کی می‌نویسن (البته Copy – Paste می‌کنن) من فکر نمی‌کنم این سرگرمی براشون زیاد لذت‌بخش باشه.
    ۳- آقا من فقط یک Theme رو از یک‌جایی برداشتم، ی‌کمی دست‌کاریش کردم و بعد با ذکر نام منبع و لینک به مطلبی که با مطلب من کاملاً فرق داشت، منتشر کردم.
    ۴- چیزی که برام جالبه (و فکر می‌کنم بلد نیستم) اینه که چطور تونستید این‌قبیل وبلاگ‌ها رو پیدا کنید؟ آیا جملاتی رو که در مطالب خودتون منتشر کرده‌اید، Search کردید؟

  13. فوریه 6, 2008 در 11:45 ق.ظ.

    سلام شما که خودتون بعضی از این مطالب رو از همین وبلاگ گرفتید آدم نمیدونه حرف کیو باور کنه ؟

    كدوم مطالب ؟ شفاف سازي كنيد…

  14. فوریه 8, 2008 در 6:27 ب.ظ.

    javad dear
    كدوم مطالب دزديه؟ لطفا شفاف سازي كنيد اگر هم از مطلبي براي ايجاد مطلبي ديگر استفاده كرده باشم منبع را هم معرفي كرده ام …

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

